Tunnels en bruggen in Dubai
Er zijn in Dubai verschillende bruggen en tunnels aanwezig, vanwege de Dubai Creek die dwars door het emiraat loopt.
Om het verkeer in goede banen te laten leiden en de files tegen te gaan zijn er, naast het verbeteren van het openbaar vervoer, in de afgelopen jaren verschillende bruggen gebouwd.
Bruggen in Dubai
Al Maktoum Bridge
De Al Maktoum Bridge is een brug die de Dubai Creek kruist in Dubai. Het is een van de vijf kruispunten op de kreek.
De andere kruispunten zijn:
- Al Shindagha Tunnel
- Floating Bridge
- Al Garhoud Bridge
- Business Bay Crossing.
Al Maktoum Bridge was de eerste brug in Dubai. Het opende in 1963. Deze brug stelt mensen in staat over te steken van Bur Dubai naar Deira, of vice versa, zonder gebruik te maken van een veerboot genaamd een Abra of om helemaal rond de Dubai Creek te rijden.
Vroeger was een tol van toepassing op voertuigen bij het oversteken van de beek vanaf Deira naar Bur Dubai.
Er was geen tol voor mensen die in de andere richting hun reis maakten. Zodra de brug volledig werd betaald in 1973, werd de tol opgeheven. Echter ondergingen de brug en de wegen er naar toe een verbreding in 2007 waardoor de capaciteit werd verhoogt tot 9.500 voertuigen per uur.
De tol (de zogenaamde Salik), werd opnieuw geïntroduceerd op de Al Maktoum Bridge op 9 september 2008 voor beide richtingen. De tol wordt niet in rekening worden gebracht als de Floating Bridge is gesloten (van 22.00 - 06.00 uur op zaterdag tot en met donderdag en vanaf 22.00 tot 09.00 op vrijdag).
Floating Bridge
De Floating Bridge (Drijvende Brug) is een pontonbrug in Dubai.
Het verbindt Riyad Road, de Dubai Rechtbanken en Creek Park aan de Bur Dubai kant met Baniyas Road, Deira City Centre en het Dubai Creek Golf & Yacht Club aan de Deira kant. Floating Bridge is de vijfde kruising op de Dubai Creek.
De brug, die 155 miljoen dirham aan bouwkosten had, heeft een capaciteit van 6.000 voertuigen per uur en werd geopend op 16 juli 2007 met veel fanfare. Na het openen van de brug, slechts twee weken na de invoering van Salik, waren mensen blij om een vierde gratis oversteek over de Dubai Creek te hebben.
Al Garhoud Bridge
De Al Garhoud Bridge vormt de oostelijke einde van de tolweg, die in werking trad op 1 juli 2007.
Sinds het begin van Salik, wordt er weinig gebruik gemaakt van de Al Garhoud Bridge.
Business Bay Crossing
De 13 lane Business Bay Crossing, ook wel bekend als het Ras Al Khor Bridge, is een van de meest recente bruggen over Dubai Creek en werd geopend voor het verkeer in juni 2007. Zes rijstroken zijjn er beschikbaar van Deira naar Bur Dubai, terwijl zeven gaan van Bur Dubai naar Deira.
De brug kostte 800 miljoen dirham (200 miljoen euro) en heeft een capaciteit van 26.000 voertuigen per uur. De brug is 1,6 kilometer lang en heeft een maritiem kanaal met een breedte van 60 meter en een hoogte van 15 meter.
De brug werd gebouwd door Besix, een bedrijf dat een aantal grote bruggen in Dubai.
Sheikh Rashid bin Saeed Bridge
Sheikh Rashid bin Saeed Bridge, ook wel bekend als de zesde brug, is een toekomstige brug in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten. Na voltooiing in 2012 zal het s'werelds langste boogbrug over een lengte van 1,6 kilometer worden .
De brug wordt 64 meter breed en zal 15 meter boven het water hangen. De brug, ontworpen door FXFOWLE Architecten, kost AED 2,5 miljard.
De brug verbindt de plaatsen van Al Jaddaf en Bur Dubai. Het zal zes rijstroken in elke richting hebben en in staat zal zijn tot 20.000 voertuigen per uur te dragen. In het midden zal een lijn voor de Dubai Metro's komen , de Green Line.
Tunnels
Al Shindagha Tunnel
De Al Shindagha Tunnel is een tunnel in Dubai. De tunnel loopt onder Dubai Creek door om de wijken van Deira en Al Shindagha met elkaar te verbinden. Het is de enige onderwater kruispunt bij de Dubai Creek. De tunnel heeft een totaal van vier rijstroken, twee in elke richting. De tunnel werd geopend in 1975.
Informatie over Dubai